Good Luck :')

Okayy , esok PMR days ! Aku pulak yang risau pasal adik aku yang sorang ni -.- dia watlek je esok nak PMR , haih , apalah adik aku ni . So , I'm hope that dia boleh jawab paper bm and agama esok and the next papers also . So , selamat maju jaya to my adik and to all the PMR candidates . Do the best , just smile and answer the questions with the best answer , okayy ? :') Haih , bila cakap pasal PMR , tetiba pulak rindu kenangan time form 3 tahun lepas , hikhik . Rasa macam nak putarkan je masa ni balik tau ? Haha . Before tu , ni ada sikit info buat adik adik PMR , baca and amalkan , okayy ? :)


a) Pohon kemaafan & doa 
Elok kiranya kita dengan rasa rendah diri...memohon kemaafan daripada hamba ALLAH terutamanya kedua-dua orang tua kita..adik-beradik...sanak-saudara..guru-guru...teman-teman dan sesiapa jua..Tujuannya supaya kita lebih tenang dan 'tiada penghalang' untuk membolehkan kita menjawab soalan..bukan apa, dikhuatiri kemarahan mahupun kebencian seseorang menjadi dinding pemisah antara kita dengan kejayaan..
Di samping itu..mohon jua didoakan kemudahan kita dalam menjawab soalan..

b) Teruskan berdoa dan solat taubat serta hajat..
Disaat genting dan penentuan sebenar adalah hak ALLAH..sebanyak manapun usaha kita...jika ALLAH tak berkat, jangan kata A..lulus pun belum tentu..jadi gunakan ruang waktu yang ada untuk bermunajat kepada ALLAH..sedarilah bahawa kita hambaNYA yang sangat lemah..

c) Jaga perhubungan kita dengan makhluk ALLAH..
Nampak seperti benda kecil..tapi impaknya sangat besar..jangan sakiti hati orang lain..terutamanya mak dan ayah kita..ingat, redha seorang anak terletak pada redha kedua-dua orang tuanya..selain kedua orang tua kita..seringkali kita terlepas pandangan corak perhubungan kita dengan guru dan rakan sekelas..perelokkan perhubungan kita..insyaALLAH, jiwa kita akan tenang..

d) Jangan riak..rendahkan perasaan kita..
Apabila sedang menunggu waktu melangkah masuk ke dewan periksa...sesekali kita akan berbual dengan teman kita...berkongsi ilmu..
awas: jangan terlalu riak dengan kelebihan ilmu yang kita ada..khuatir akan lenyap dengan semudahnya..bisikkan pada diri..alhamdulliah atas rezeki ALLAH ini..


2 comments:

Budak Nakal said...

good tips..wish gud luck utk adk awk yer...

NurulFiqa said...

Okayy :)